مواقعی که سگ‌گزیدگی باعث مرگ می‌شود + نظر دامپزشکان آیا زمان واریز معوقات حقوق فروردین ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین‌اجتماعی مشخص شد؟ سایه تورم بر سرِ بازنشستگان | نقدی بر اجرانشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برخورد ۲ خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و ۲ مصدوم برجا گذاشت آپارتمان‌نشینی، نور خورشید و کمبود ویتامین دی! قتل غیرعمد با تماس یک مزاحم! حادثه در یک شهربازی| حدود ۳۰ نفر از چرخ‌وفلکِ وارونه، آویزان ماندند مرگ ۶ حاجی بر اثر گرمازدگی اغفال دختر جوان با شگرد ازدواج و مهاجرت به اروپا توسط شاگرد قهوه‌خانه تصادف پژو ۴۰۵ در روستای بوژان نیشابور پنج مصدوم برجا گذاشت (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل فجیع مرد ثروتمند به‌خاطر طمع ۱۴میلیاردی دوستانش! ضرب‌الاجل تعزیرات برای سازمان‌های هواپیمایی و حمایت سلول درمانی، درمان «زخم پای دیابتی» را ممکن ساخت دومین جسد حادثه معدن شازند از زیر آوار بیرون کشیده شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) بازگشایی جاده چالوس بعد از ۳ روز (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل خونین به خاطر فحاشی! واکنش سردار کمالی به خبری در مورد کاهش مدت سربازی سودای شکار کبوتر بالای تیر برق، جان جوان مشهدی را گرفت! صدور مجوز تاسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران ریزش معدن در محدوده جاده اراک-توره | ۴ نفر در زیر آوار (۲۷ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سد‌های تامین‌کننده آب شهر مشهد نفس تازه کردند | ذخیره ۱۲ درصدی آب در سد‌های کلانشهر مشهد

  • کد خبر: ۲۳۰۲۶۳
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
  • ۹
سد‌های تامین‌کننده آب شهر مشهد نفس تازه کردند | ذخیره ۱۲ درصدی آب در سد‌های کلانشهر مشهد
بارش‌های سیل‌آسای اردیبهشت، ذخایر سد‌های آب مشهد را کمی بهبود بخشید.

به گزارش شهرآرانیوز، بارش‌های بهاری مشهد و استان که اوج آن در اردیبهشت ماه رقم خورد، توانست میزان آب ذخیره‌شده در پشت سد‌های تأمین‌کننده آب مشهد را تا حدی بهبود ببخشد و آن را به ۱۲‌درصد برساند و بالاخره کاهش ۱۱‌درصدی بارندگی‌ها در مقایسه با دوره آماری افزایشی شد و با ۱۳۳‌میلی‌متری بارانی که اردیبهشت‌ماه در مشهد بارید، حالا اختلاف بارندگی این شهر نسبت به دوره آماری حدود ۱۴‌درصد بیشتر است. با‌این‌همه، اما با وجود چهار سال خشک‌سالی پیاپی در استان و مشهد، وضعیت میزان ذخیره آب در پشت سد‌ها چندان پایدار نیست و شواهد می‌گوید که هنوز وارد دوره ترسالی نشده‌ایم.

بیش از ۳۸‌میلی‌متر بارش در نیم‌ساعت؛ این عددی است که ایستگاه‌های سنجش بارش هواشناسی خراسان‌رضوی از باران سیل‌آسا و سنگین روز چهارشنبه، ۲۶‌اردیبهشت‌ماه، شهر مشهد ثبت و منتشر کرده است؛ بارانی که ۲۹‌ادریبهشت‌ماه با همین شدت در مشهد بارید و توانست تا‌حدودی اوضاع سد‌ها را تغییر بدهد.

درست سه روز بعد از این بارش‌ها و درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که میزان ذخیره آب در پشت سد‌های تأمین‌کننده آب مشهد و استان کمی تغییر کرده و دست‌کم به اعداد سال قبل رسیده است، مرکز مدیریت داده‌های آب کشور آخرین وضعیت سد‌های مهم کشور را منتشر کرد.

«دوستی» و «طرق»، کمی بهتر از قبل

بنا بر این گزارش، میزان آب ذخیره‌شده در پشت سد دوستی که در ۲۲‌اردیبهشت‌ماه فقط ۱۲۷‌میلیون مترمکعب، معادل ۱۰‌درصد، گزارش شده بود، در ۲۹‌اردیبهشت‌ماه به ۱۴۰‌میلیون مترمکعب رسیده است و اکنون ۱۱‌درصد از این سد که یک‌میلیارد و‌۲۵۰‌میلیون مترمکعب ظرفیت دارد پر شده است. البته این سد در مقایسه با سال گذشته هنوز ۴‌درصد کمتر آب دارد.

اوضاع در سد طرق هم با این بارش‌ها کمی بهبود پیدا کرد و میزان ذخیره آب این سد هم از ۴‌میلیون مترمکعب به ۶‌میلیون مترمکعب، معادل ۱۹‌درصد، رسید؛ ولی این سد هم هنوز نسبت به سال گذشته ۱۰‌درصد کمتر آب دارد.

کسری آب پا برجاست

جدا از دو سد دوستی و طرق، وضعیت ذخیره آب در سد‌های تأمین‌کننده آب شرب مشهد هم پس از بارش‌های اردیبهشت‌ماه به حد سال گذشته رسیده است. براساس گزارشی که شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی از وضعیت چهار سد دوستی، ارداک، طرق و کارده منتشر کرده است، این چهار سد اکنون روی‌هم ۱۲‌درصد آب ذخیره دارند که یک درصد از سال آبی گذشته کمتر است و از ابتدای سال آبی ۱۱۷‌میلیون مترمکعب آب وارد این سد‌ها شده است. بااین‌همه، اما هنوز در مخازن آب‌های زیرزمینی شهر کسری جدی وجود دارد و ۸۴‌میلیون مترمکعب در آب‌های زیرزمینی و در درازمدت کسری آب داریم.

وضعیت ذخیره آب سد‌ها در استان هم با اینکه بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت هنوز ۱۰ درصد کاهش دارد، به‌اندازه سال قبل رسیده است و اکنون همه سد‌ها در استان ۱۵‌درصد، معادل ۲۳۵‌میلیون مترمکعب، آب دارند و آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد بارش‌ها در استان در مقایسه با سال آبی گذشته بیش از ۶۰‌درصد افزایش داشته است و امسال ایستگاه‌های مبنا عدد ۱۵۷‌میلی‌متر را برای بارش باران در استان ثبت کرده‌اند.

رکورد ۵۰ساله شکسته شد

اما بارش‌هایی که از ابتدای بهار در مشهد آغاز شد و در اردیبهشت به اوج خودش رسید، باعث شد کاهش ۱۱‌درصدی بارش در این شهر در مقایسه با دوره آماری بلند‌مدت پنجاه‌ساله بالاخره جبران و مثبت شود. 

آن‌طور که ایستگاه‌های ثبت بارش اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی اندازه‌گیری کرده‌اند، از ابتدای سال آبی جاری تا انتهای اردیبهشت بیش از ۲۶۴‌میلی‌متر باران باریده است که ۲۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و درحالی‌که برای اردیبهشت سال پیش فقط هفده میلی‌متر و در دوره آماری ۳۲ میلی‌متر بارندگی به ثبت رسیده است، اردیبهشت‌ماه امسال با ۱۳۳‌میلی‌متر بارش رکورد پنجاه‌ساله مشهد را شکسته است.

مدیرعامل شرکت آب و‌فاضلاب مشهد نیز گفت: متوسط ذخیره آب سد‌های تأمین‌کننده آب شرب مشهد در مقطعی به کمتر از ۵‌درصد رسیده بود و کاهش درخورتوجهی داشتیم که با بارندگی‌های اخیر، وضعیت ذخیره آب در چهار سد ارداک، کارده، دوستی و طرق بهبود پیدا کرد و به ۱۱‌درصد رسید. حسین اسماعیلیان ادامه داد: با وجود بارش‌های شدید در ۲۶‌اردیبهشت، این حجم از ذخیره آب در سد‌های مشهد شرایط پایداری نیست.

۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان برای عبور از تنش آبی

برای عبور مشهد از این تنش آبی پروژه‌های ریز و درشتی تعریف شد تا شهر از پیچ کم‌آبی تابستان عبور کند؛ پروژه‌هایی که برای سرعت گرفتن به تخصیص اعتبار نیاز جدی دارند. اسماعیلیان از طراحی و اجرای هفده پروژه برای این شرایط در مشهد خبر داد و گفت: چیزی نزدیک به ۴۵‌هزار‌میلیارد ریال برای اجرا و تکمیل طرح‌های اضطراری تأمین آب مشهد نیاز داریم؛ این طرح‌ها اکنون در دست اجرا هستند و بین ۲۰ تا ۹۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارند که اگر اعتبار تخصیص پیدا کند، سرعت اجرای آنها بالا می‌رود.

بارش‌ها در استان دو‌برابر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی هم با ابراز امیدواری درباره عبور مشهد و استان از تنش آبی در تابستان پیش‌رو گفت: باتوجه‌به افزایش دوبرابری بارش‌ها در سطح استان در مقایسه با سال گذشته و با ورود ٢۵٠‌میلیون مترمکعب سیلاب و رواناب به مخازن سد‌های استان، حجم آب پشت سد‌های استان نسبت به سال قبل ۴٠‌درصد افزایش یافته است. 

محمدعلی نعمت‌نژاد ادامه داد: میزان ذخایر سد‌دوستی، به‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین آب شرب شهر مشهد نیز با ورود بیش از ١۶٠میلیون مترمکعب سیلاب، نسبت به دو ماه قبل چهار برابر افزایش یافته است که با اجرا و بهره‌برداری سایر پروژه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای و آبفا، مشهد در آستانه عبور از تنش آبی تابستان پیش‌رو قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
0
8
میدونستم..کل کشور رو آب ببره بازم اینا میگن خشکسالیه و وضع خرابه..بهترین راه برای پوشش بی لیاقتی مسئولین وزارت نیرو
حسین احمدآبادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
1
4
من موندم امسال مشهد بیشترین بارندگی کشوررو داشته بازهم میگند خشکسالی هست چند بار دیگه باید سیل بیاد که شما باور کنید بارون خوبی باریده چرادروغ میگید به مردم
سید علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
سلام عزیزم بااین همه هتلهایی که‌در مشهدبیشترین مصرف آب رو دارند اگه بزرگترین سد هاروهم ذخیره داشته باشیم بازم کم میاریم صحبت از خشکسالی نیس باید اصراف نشه که متاسفانه عده ای به فکر نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
1
3
تنها راه حل اجرا طرح های آبخیزداری است نه سد سازی....تنها کسانیکه مانع احداث این طرح ها میشن وزارت نیرو است چون آنها با احداث سد وانتقال آب دارن پول پارو میکنن....وزارت نیرو را به سازمان اب و برق تقسیم و سازمان منابع طبیعی را به وزارت خانه تبدیل کنید تا مشکل آب کشور حل بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
1
1
تنها راه حل اجرا طرح های آبخیزداری است نه سد سازی....تنها کسانیکه مانع احداث این طرح ها میشن وزارت نیرو است چون آنها با احداث سد وانتقال آب دارن پول پارو میکنن....وزارت نیرو را به سازمان اب و برق تقسیم و سازمان منابع طبیعی را به وزارت خانه تبدیل کنید تا مشکل آب کشور حل بشه
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
1
5
این بارونی که شدسیل مشهدرفت زیراب رونتونستیدهدایت کنیدرفت سرخس وازمرزخارج شدبه همین سادگی وگرنه بس 5سال مشهدبود
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
1
5
با اون همه بارندگی همه رو گذاشتین بره سمت ترکمنستان حداقل باید ۲۰ تا سد پر از اب میشد ، واقعا براتون متاسفیم
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
0
0
وقتی بدون فکر مسیر تالاب ها ودریاچه ها ورودخانه ها که الان سد شده از کیلومترها دورتر بسته شده به بهانه اینکه مسیر سیلاب بستیم همین میشه اب ها هدر میرند چندین تالاب رفتم اقایان مسیر اب باران بستن و بجای اینکه بره داخل تالاب اب میره تو بیابان یا پشت خاکریزها تبخیر میشه از طرفی لایروبی نمیدونند چیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
1
2
در تمام دنیا اب شیرین بارندگی را بصورت سیل برای تخریب زیر ساخت‌ها استفاده می‌کنند و باقی مانده انرا باهزاران تن خاک زراعی که با ارزش ترین ثروت ان ملت است روانه دریا میکنند ودر عوض اب شور دریا را با هزینه‌های نجومی شیرین وبا لوله به داخل می‌فرستند خدا شما را به راه راست هدایت کند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->